středa, prosince 27, 2006

Zhodnocení Běžce Vysočiny 2006

Než zhodnotím celý rok 2006, rád bych se speciálně věnoval uplynulému ročníku Běžce Vysočiny. Nemám tam sice nejlepší umístění, ani nejvíc naběhaných kilometrů, nicméně tato série běhů mne z těch absolvovaných nejvíc baví. O důvodech jsem asi psal, je to zejména pro mne příjemný termín pátečního odpoledne (víkend zůstane "rodině") a také proto, že tratě Běžce jsou v prostředí, kde si připadám jako na dovolené. Jistě, výjimky se najdou všude.

Seriál tvoří 19 závodů různé délky – od cca 6km po půlmaraton. Některé běhy jsou silniční, některé po lesních cestách, část je vyloženě krosová. Hodnotí se po jednotlivých věkových kategoriích poměrem času za vítězem kategorie. Nejsnadněji se mi proto body sbírají na kratších závodech, které nemají krosový charakter. Jenže ty mne obvykle zase tak moc nebaví. Při výběru startů se proto řídím vyloženě pocitem – když se mi během pátku chce a můžu, jedu :). Kalendář běhů začíná v dubnu, přes prázdniny je přestávka a běhá se od posledního srpnového pátku do listopadu.

V jarní části jsem bohužel termínově nezvládl oblíbené Stonařovské aleje (20km) a Kamenici (15km). Nejvíce bodů jsem v jarní části nasbíral v Třebíči (10,8km), ta trať mi coby zřejmě tempaři docela sedí. Radost mám i z výkonu na krosu v Plandrech (9,4km), tam jsem loni úplně pohořel, meziročně je to největší zlepšení – téměř o šest minut, resp. 38 sec/km. Za nejlepší výkon však považuji běh Jihlava-Třešť (14,6km), který se mi líbil i trasou a "atmosférou". Byl to jediný běh, kde jsem dosáhl lepšího času, než jsem před startem stanovil jako "optimistické očekávání". Co na tom, že z něj mám nejmíň bodů a výsledek se v celkovém pořadí škrtá. V roce 2007 se určitě budu snažit přijet zase. Z jarní části bych ještě vyzdvihl Dačice (13,2km). Výsledek sice nebyl úplně super, ale ta trať se mi taky líbí. Jen jsou Dačice od Brna docela daleko, navíc letos s objížďkou.

Podzimní část mne zastihla v asi zatím životně nejlepší běžecké formě. Ne že bych se honil s nejlepšími, ale měl jsem z běhání obzvlášť dobrý pocit. Zase mi v paměti zůstaly hlavně ty delší závody – kros v Polné (10,75), nádherný běh na Vysoký kámen (13,85) a vrcholem byla jihlavská hodinovka. 13,570km je asi běžecky nejhodnotnější výkon roku vůbec, což podtrhuje i nejvyšší bodový zisk – 7,346 bodu, kterého jsem kdy v Běžci dosáhl.

Na závodech si užívám příjemného prostředí a atmosféry, přesto občas i "závodím", letos asi hlavně s Hejkalem. A kupodivu jsem letos býval častěji lepší já… Loni se mi Hejkala nepodařilo porazit ani jednou. Je to moje druhá sezóna Běžce, můžu srovnávat i meziročně. A je to hodně jednoduché – ve všech závodech, které jsem běžel podruhé, jsem se zlepšil:-)

No a celkové hodnocení? Započítává se mi 66,906 bodu (loni 63,747) a jsem tím na skvélém 14.místě (loni 20.) kategorie A ze 77 bodujících, pochopitelně hlavně díky relativně poctivé docházce. V Běžci se také eviduje historická tabulku ze všech dosažených bodů - se 163,229 nasbíranými body jsem na 206. místě ze zatím 1803 mužských účastníků závodu. Pochopitelně úžasný úspěch, když uvážím, kdo všechno je za mnou. Třeba Danu Orálkovi patří 920 příčka:-) Tak uvidíme, jak vysoko to dotáhnu, chtěl bych ještě pár závodů odběhnout.

Co ještě dodat? Především poděkování pořadatelům, že se jim podařilo pospojovat závody konané po celé Vysočině do zajímavé série a zaštítit je kvalitní soutěží. Díky. A skvělé partě běžců, která tyto závody objíždí. Pokud můžu něčeho litovat, tak vyřazených závodů. Loni jsem nesl těžce vyřazení Bedřichovské 20, letos vypadává moje "rychlá" Třebíč. Vesměs jsou nahrazovány kratšími závody. Chápu, že na kratší někde přijde více lidí, ale zase na ty delší obvykle jezdí běžci z větší dálky. Např. Dana Orálka jsem potkal na Vysočině jen jednou – právě v již zrušené Bedřichovské 20 (nehledejte ve statistikách, je to jeho jediný start vůbec). Inu, škoda. A pokud bych mohl pořadatelům něco navrhnout, tak když už trend kratších závodů, doporučil bych zařazení 5 nebo 10km na dráze. Hodinovka má výborné organizační zabezpečení, jistě by se i několik dráhových rozběhů zvládlo. Na dráze jsem 10km nikdy neběžel, láká mne to, možná si zajedu třeba do Pardubic zjistit, jak rychle to vůbec uběhnu…

Pokud někdo chápe tento článeček jako propagaci Běžce Vysočiny, tak proč ne. Mně se tam líbí, proto spíše propaguji. A ještě přidám, že organizátoři pořádají ještě sérii závodů na běžkách a přes prázdniny v triatlonu. Zatím jsem nevyzkoušel, ale není všem dnům konec. Tak ahoj na Vysočině!

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, z Brna do Pardubic to je kousek a v únoru se běží desitka. Šel jsem jí vloni a byl to dobrej test pred sezonou. Navic jsou dva behy nad 40 a pod 40 (nejde o vek :)) takze pomalejsi bezci nemaji pocit, že na draze prekazeji. A hlavne jak ty říkáš, rodině zůstane víkend, zavod je ve středu.Měj se a ať ti to v novem roce lítá, Ironman

Anonymní řekl(a)...

Zdravím tě, navážu na Ironmana o fajn akcích v Pardubicích a i když to mám trochu z ruky, občas si tam na dráze rád zaběhnu. Více na http://www.hvezda-pardubice.cz/ .
Díky za blog a ať se ti daří na všech sportovních i nesportovních distancích. Láďa T.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, Vláďo !
Díky za skvělou propagaci našich závodů, musím Tě ale trochu poopravit - ne Kněžice 15, ale Kamenická 15, Kněžice zahajují podzimní část a hravě jsi mě tam letos porazil, jako ostatně na většině tratí :-) Běh Březinou je v Polné a aby se to nepletlo, tak Heulosu se taky říká Březinovy sady, ale ta dvacítka, která byla ještě loni mezi nimi, se jmenuje Bedřichovská 20. Dan Orálek byl pro mě asi jakousi šťastnou hvězdou, tohodle závodu si cením od roku 98 snad nejvíc, vedle Kamenice a Stonařova 03 a 05 a Třeště 05. Jukl jsem na Tvůj čas a mé ošklivé ego se škodolibě zachechtalo - i letos při našem pseudozávodě s výklusem v 1.půli jsem to zvládnul o fous rychleji ;-) Měl jsi se cestou do Chrudimi stavit a ukázat, jak se vl001 zlepšil, ale pak by ses možná utopil...

Anonymní řekl(a)...

Nevím, jak dlouhé komentáře to tady bere, taxem to radši típl. Bohužel jsem zapomněl heslo na forum k behej.com a znát ho budu až 2.1., neb to po mě chtělo mail, odkud jsem se registroval, tj. v práci. Nemohu tedy reagovat na Tvůj tamní příspěvek, o to raději reaguji zde :-) Taky jsem si udělal jakousi minibilanci všech dosavadních 18 sezón, ale jejím smyslem byly především cíle pro BV 2007 a je to dost odvážné. Sesumíroval jsem to do excelovské tabulky a klidně Ti ji pošlu, budeš-li mít zájem, abys věděl, jak moc se ještě musíš zlepšit, abys mě v roce 2007 porazil :-)))
Tato tabulka bude ostatně součástí mého běžeckého blogu, který určitě bude existovat, akorát zatím nevím, kdy. PS.Zatím nedávám PF, jelikož věřím, že se ještě letos ozveš.

Vl001 řekl(a)...

Ironman&Láďa T. - tak to se asi v Pardubicích uvidíme. Jen spolu nebudeme závodit. Já jsem přece jen spíš už přes 40:-)

Vzhledem k tomu, že jste oba mnohem lepší, říkal jsem si, že by bylo zajímavé jednou za měsíc srovnat v článečku trénikové "objemy". Ironmanovy asi najdu na webu a můžu je sečíst, nemohl bys mi poslat jednou měsíčně svoje, Láďo?

Vl001 řekl(a)...

Hejkal - za místopis se omlouvám, to je tak, když jména píšu z hlavy, zkusil jsem to opravit. Jen k tomu loňskému Bedřichovu - mám 29.9. narozeniny a dostal jsem docela dobrou láhev. Ráno 30.9 jsem pak tak usilovně pracoval, že jsem se zapomněl najíst a uvědomil jsem si to až v půlce dvacitky(když jsem zkoumal, proč tak blbě běžím). Nicméně jsem i s těmito handicapy doběhl a právě tento zážitek mne přesvědčil k prvnímu maratonu. Rozhodně na tom, že jsi rychlejší než hladový ochmelka to samozřejmě nic nemění:-)

Samozřejmě budu rád, když mi tabulku pošleš.

Anonymní řekl(a)...

Pošlu rád, ale nikde jsem nevystopoval Tvůj emajl :-)

Vl001 řekl(a)...

Nerad bych ho tu psal kvůli spamu. Zkus třeba poslat přes odkaz na forum.behej.com :-)
No, nebo slož první písmeno z jména, přidej příjmení (bez mezery, tečky) a volny.cz :-)

Anonymní řekl(a)...

Na foru jsem to právě nenašel, taxem se o to pokusil podle 2.varianty.
Snad Ti to přijde.