sobota, května 05, 2007

Brněnský půlmaraton - 5.5.2007

Nová snaha o zorganizování brněnského půlmaratonu "se objevila" na poslední chvíli. Termín není zvolen nejšťastněji - týden před pražským maratonem, v úterý se jede cyklistické Starobrnotour, které má v tomto termínu tradici. Nicméně na půlmaraton v Brně prostě "musím", registruji se jako jeden z prvních. Je mi jasné, že nemůžu ztrácet týden regenerací po půlmaratonu, prostě nepoběžím naplno. Ostatně takové předsevzetí má řada dalších běžců. Podaří se všem nelehký cíl "běžet volně" naplnit?

Startovní číslo si vyzvedávám už v jedenáct hodin. Protože jsem se zaregistroval včas, dostávám dárek obsahující pouzdro na boty, ručníček a cykloláhev New Balance, vazelínu a bonbónky k tomu:-) No, proč ne. Čip je nalepen zezadu na čísle, nevrací se. Vypadá to na dobře připravený závod. A v ledasčem to tak je. Organizátoři si dali práci s vytýčením trasy pomocí zábran a pásek, závod zabezpečuje spousta policistů a organizátorů. Asi je jich víc než účastníků:-)

Start má být v jednu, dnes se rozcvičovat nebudu, pár minut před jednou jsem převlečen do krátkého a jdu na náměstí. Není nijak teplo - asi šestnáct stupňů, fouká vítr, naštěstí však neprší. Start se však vůbec nepovedl. Rozběhaní běžci připraveni vyrazit, ale start prý bude později. Nikdo neví kdy. Možná 13:10. Nebo o pět minut později. Stojíme na náměstí jako stádo v zoo okukované turisty a návštěvníky, řadě rozběhaných běžců začíná být zima. Kupodivu mně ne, asi díky absenci rozběhání:-) Start není ani v 13:15, někdo vepředu řeční. Ozvučení je mizerné, nic neslyším, běžci začínají pískat. Někdy ve 13:20 konečně výstřel z děla startuje závod. Nikam se neženu, pěkně se mi po tom mém městě běží po ulicích, které jsou v pracovní dny téměř neprůjezdné. No, dnes to není o moc lepší. Trasa přetíná některé poměrně významné dopravní tepny, tvoří se kolony. Na každém problematičtějším místě je však řada policistů, kteří nekompromisně ukazují, že dnes mají přednost běžci. Snad řidiči aut nevystoupí a nebudou nás bít:-) V prvním ze tří kol se mi daří zhruba držet plán 35minut. To se však nedaří některým dalším - Milan s Forestem jsou v nedohlednu a to chtěli běžet stejně, Standa běží v podstatě se mnou a to chtěl být pomalejší. Snad jen Radek taky drží tempo. V prvním kole byl za mnou, druhé dává dle svého plánu ostřeji a předbíhá mne. Já si držím své tempo. Až do okamžiku, kdy mne zhruba po hodině míjí první závodník- hubený keňan - a dává mi kolo. Dnes o nic nejde, zrychluji co to jde a poprvé v životě běžím možná dvě stovky metrů vedle prvního závodníka:-) Dýl to však s tím hubeňourem nejde, budu se raději držet plánu. Třetí kolo sbíháme se Standou dle plánu zpomalujícího Radka a tak nějak v klidu kus prokecáme, což se projeví na trochu neplánovaném zpoždění:-) Standa se pokouší o finiš, mně se nechce, jsem v cíli za ním v čase 1:46:24. TF avg 147 (pod vedením však měření vypadávalo, asi to bylo kolem 150), TF max 166 (no málem jsem toho keňana předběhl:-)) Plán splněn. Jsem 126 ze 172 dokončivších mužů, běželo ještě 32 žen. Účast opravdu nebyla nejsilnější.

Co dodat? Za lidové startovné 150 Kč jsem si užil dobrou akci, bez ohledu na vítr a drobný déšť v závěru. Jsem i pamětníkem posledního většího brněnského půlmaratonu z 1.5.2004. Tehdy se běželo v areálu Brněnských veletrhů na okruhu s prakticky nulovým převýšením. To byla ideální trať na rekordy - taky jsem si tam rekord roku 2004 udělal výkonem 1:51:27. Ta dnešní trať je jiná. Kopcovitá, místy s kostkami, kolejemi a jinými nezbednostmi. Mně však přijde lepší. Je taková nějaká víc brněnská. Doufám, že se podaří tuto akci zopakovat příští rok a třeba s větším počtem běžců. Jak je dostat na start je asi jasné - zařadit půlmaratonskou štafetu, zveřejnit termín dřív. Přes dnešní chybku se startem děkuji organizátorům za velkou snahu, městu za podporu a těším se na příště.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Z blogu a fóra to vypadá na sympatický závod, snad jsi před PIMem dobře vyklusal a nepřepálil :-). S počasím jste měli štěstí, na severu od sobotního rána ještě pršet nepřestalo :(. T.

forest řekl(a)...

Silný vítr a občasné mrholení taky nebyla 3× výhra...

Anonymní řekl(a)...

Asi jsme to všichni běželi těsně pod plánované maratonské tempo.Ten vítr nebyl příjemný a není to trať na PB.Pokud se pořadatelé budou chtít poučit z nedostatků,může to být pěkný závod se slušnou účastí.Mě se závod přes všechny nedostatky líbil a příští rok poběžím zas.Přece jen se v centru Brna neběhá každý den.

Anonymní řekl(a)...

Vláďo, popsal jsi to přesně.

Anonymní řekl(a)...

No třeba se mi podaří tě vyhecovat pro finiš na PIMu :)
Takhle jsem si to tradičně rozdal s Pavlem Tylečkem a jako tradičně zase prohrál. Ale jenom o chlup - ta sekunda jak je psaná ve výsledcích to určitě nebyla. Pípnutí čipů se slilo do jednoho.
Tempo u všech bylo znatelně vyšší, než byl plán. No snad toho na tom 35km budem litovat jen trošku :)

Anonymní řekl(a)...

Stejný dárek od NB jsme dostali na 1/2M v Pardubicích. Zdá se Ti, Vláďo, ta láhev použitelná? Já z ní strašně cítím čínskou umělou hmotu? Nemůže to být škodlivé, když si do ní budu míchat ionťáky?

forest řekl(a)...

Rosťo, sice nejsem Láďa, ale pokusím se odpovědět. Nezažil jsem bidon z měkkého plastu, který by nesmrděl. A žiju.

Vl001 řekl(a)...

Rosťo, já sám důvěru k těm nejlevnějším lahvím nemám. Na některých cyklo závodech (a třeba i Moraviamanovi) dávají pití v bidonech, což znamená dovezu si dva svoje, jeden na občerstovačce vyhodím a vezmu si jejich. Takto asi dopadne i bidon NB, takže jej asi použiju jen jednou:-)

Myslím však, že přece jen NB si nenechá vyrábět něco extrémně zdraví škodlivého a obsah změkčovadel si aspoň trochu pohlídá. Používání bych se nebál, opravdu trochu smrdí všechny bidony:-)