pondělí, dubna 27, 2009

Olomoucký půlmaraton 25.4.2009

Do Olomouce jsem se drze vydal zlepšit si osobák. Možná vám to přijde divné, když od Bratislavského maratonu běhám zhruba 35km týdně. Ale mně to divné nepřijde. Jednak můj osobák není nijak kvalitní - v roce 2007 jsem v Praze běžel 1:38:00. S trochou zmatků kolem měření času. Půlmaratony sice od té doby občas běhám, ale třeba 1.ledna při půlmaratonu s výběhem na Mohylu míru prostě osobák moc posouvat nejde. A taky se přes malý běhaný objem cítím docela dobře. Minulý pátek jsem si na Běžci Vysočiny při Pávovském běhu vylepšil tamní osobák a cítil jsem se neobvykle svěže. No tak proč se nezkusit v Olomouci trochu zmáčknout, psychicky připraven jsem přece vždycky skvěle:-)

V Olomouci vše jako obvykle, závody připravuje stará garda olomoucké atletiky. A jde jim to skvěle. Vyzvedávám si číslo pamatující spoustu ročníků a na stolek pro vlastní občerstvení si rovnám hromadu dobrot s prošlou lhůtou trvanlivosti. No někde to vypotřebovat musím:-)

A už je tu start závodu s náběhem 300m po atletickém oválu a pak sedmi okruhy, zabíhajícími do přilehlého parku. V prvním kole jsem docela vzadu, přesto se musím brzdit, první kilometr za 4:10 není úplně ideální:-) V parku zjišťuji, že mám poněkud slabou paměť, tak rozbitý ten asfalt snad minule nebyl:-( Nacházím "své" tempo, je to pod 4:30 a to vypadá dobře. Forest mne honí, ať natáhnu krok, ale nenechám se vyprovokovat k šílenostem:-), tempo se mi daří držet i ve druhém okruhu. Ve třetím kole obvyklý souboj s čelem závodu prohrávám, jde před mne první Tomáš Blaha i druhý Petr Bětík, dnes běžící bez bráchy:-) Čtvrtý okruh zažívám takovou malou extázi, běží se mi neuvěřitelně lehce. Dobíhám některé běžce přede mnou, klidně si držím rychlost, která je podle tepu spíše desítková než půlmaratonská. Čekám, kdy za svou troufalost budu po zásluze potrestán:-) Na čele závodu žen je bezpečně Jiřinka, jako obvykle běžící s úsměvem. Sleduji Jardu Martínka, běží jako stroj, seriál na behej.com směřuje zjevně k happy endu. V pátém kole si beru gel, vlastní občersvení se neukazuje jako šťastný nápad, ke stolečku se musím trochu propracovávat a pak kousek pochoduji. No však mně o nějakou tu vteřinu nejde:-) Zpomaluji a ač je jasné, že zpomalování bude pokračovat, dnes to osobák bude, tak s chutí do toho. Šesté kolo už je trochu těžší, mám však štěstí, že jsem doběhl dalšího zkušeného běžce, snažíme se držet spolu, tak tempo nijak zásadně neklesá. Zjišťuji, že je mi v zastíněném parku zima a těším se na výběh na sluníčko. To je neklamné znamení, že končím se silami:-) A je tu poslední kolo! A s ním i zaslužená krize, přece jen naběháno teď moc nemám. Cítím náběh na křeče, ale půlmaraton je krátký, zjevně se nestihnou zakousnout. Snažím se vybavit si své pocity ze stejného závodu před třemi lety, tehdy byla krize mnohem hlubší. To mne uklidňuje, tak v poklidu pokračuji:-) Už nějakou dobu sleduji, že mi Garmin naměří trochu víc, 21,1km mi vychází přesně před vběhnutím na stadion a čas je hluboko pod 1:35. No já jsem tááák dobrej:-) V pohodě si doklusávám do cíle pro osobák, běžec za mnou mne provokuje k finiši. Nacházím v sobě poslední zbytky sil, dřu jako vzteklej a jako obvykle, ve finiši o prsa prohrávám:-) Nová hodnota osobního rekordu je 1:36:10. Mám tam i rezervu na příště:-)

Olomoucký půlmaraton je prostě příjemný závod, v dubnu je na mne počasí akorát, hezky jsem si zaběhal. Na tento závod si pomalu hledají cestu i ryzí hobíci, letos jsem s úžasem sledoval zejména posledního Petra Tůmu, který v triku Sumo world marathon teamu dával najevo, že všechny pod 130kg považuje za vychrtliny. Dokončil za 2:27. Zpestřením byl i start dvou mladíků v krojích. I to k hobby běhu patří:-) Startovní listina postupně bobtná, rozpětí časů široké, přijďte si do Olomouce taky někdy zaběhat:-)

Jedinou malinkou pochybnost mám o délce trati, Garmin měřil kola s železnou pravidelností jako 3km dlouhá. Na trati jsou zatáčky delšího poloměru, gps by spíš měla pár metrů podměřit. Budu rád, když mi dáte vědět, kolik naměřila technika vám, či zda víte o tom, jak je olomoucká trať změřena.

No a příští týden mne čeká další půlmaraton v Brně. Vezmu si těžké boty, svačinu a v klidu si to zaběhnu. Pohoda, klídek, kam bych se furt honil. Nejsem jako někdo, kdo sbírá půlky pod 100minut jak na běžícím pásu:-)

Jo a možná doplním časem i fotky. Jestli mi Forest pošle aspoň jednu z těch několika set, které během závodu udělal:-)

Na úplný závěr obvyklá tabulka:


A pro srovnání moje tabulka z roku 2006. Zlepšuju se:-)

22 komentářů:

Ječmínek Máselník řekl(a)...

no a potom, že jsi na tom s formou stejně jako Filip Ospalý...:-)

Vl001 řekl(a)...

Uznávám, nejsem. Jen moje je daleko, Filipova je mnohem blíž:-)

hugo řekl(a)...

Gratuluju k osobáku. Poběžíš tuto sobotu v Brně?

Vl001 řekl(a)...

Ano, ale tentokrát hodně pomalu, daleko za tebou:-)

machy řekl(a)...

Tož gratuluju! Dvě minuty dolů potěší.

rk řekl(a)...

Gratuluji k osobáku!
Zároveň děkuji za těch pět vteřinek, které jsi mně ještě i letos nechal k dobru :-)

Podle hádání skrz stromy na MapMyRun jsem naměřil okruh 2960m.
Jinak mým ne-neomylným selským rozumem bych u Garmina očekával, že krátké zatáčky (kličkování mezi kameny) ignoruje a naměří úsečkami méně, táhlé zatáčky a hluchá místa úsečkami pokračujícími v původním směru nadhodnotí. Tvé údaje tuto mou smělou hypotézu neprokazatelně potvrzují:-)

Aldaman řekl(a)...

Gratulace k osobáku. Že ty, se vždy vydáš do Olomouce, když tam nejsem :-(.
Mně naměřil loni garmin 21,01 km http://trail.motionbased.com/trail/activity/5496497

Niktomuž řekl(a)...

Za 1:36 dám půlmaraton i já:-) Tedy snad.

Gratulace k osobáku. Na podzim pohneš i maratonským časem a máš sezonu jako víno:-)

Vl001 řekl(a)...

Radku, já jsem si říkal, že nemám spěchat, abych ti udělal pětivteřinovou radost:-) Ale netěš se natrvalo, nejspíš začnu trénovat a to pak uvidíš:-) Jednou... brzy... možná někdy...:-) S tvými závěry gps se zcela neztotožňuji, ale tady to nemá cenu rozvádět.

Aldamane, já jsem čekal, že v Olomouci budeš. A ne že si budeš pobíhat o kus dál podél řeky s Ječmínkem:-)
Díky za odkaz na loňské měření, asi byl letos moc tučný signál, obavy o délku trati odkládám ad acta.

2NM - hele, nesrovnávej se s námi alkoholiky a raději si vyraz na nějaký ten maraton:-)

trepka řekl(a)...

ahoj,taky se přidávám ke gratulaci,moc pěknej čas.Taky jsem si byla zaběhat,byla jsem teprve na svém druhém půlmaratonu ale i mě čas 1:46 překvapil na to jaký tam byl terén.Super akce,hned jak bude zase něco tak vyrazím.

Vl001 řekl(a)...

Ahoj Trepko, nejsem znalcem přepočtu mužských a ženských výkonů, ale obávám se, že tvůj čas je kvalitnější než můj. Takže bych měl gratulovat k času já tobě, což tímto činím:-)

trepka řekl(a)...

díky,chtěla bych zkusit i maraton(třebe teď 10.5.v Praze)ale nevím jestli to zvládnu.Přece je to jednou tolik a už se to blíží.Pořád mě to svádí jestli se přihlásit,nebo ne.Nemám tady žádného sparinga tak musím makat sama.

Vl001 řekl(a)...

Na olomoucku je spousta sparingů:-)

Praha je jiná akce. Velká. Dobře se splyne s davem. Běží od jedné občerstvovačky ke druhé. Na první maraton je snažší jít na velkou akci než na malou. A v ČR je zatím "velká" jen Praha. Zkus to. Co neuběhneš, dojdeš;-)

koyama řekl(a)...

1:36:10 je na otužilce pěkný čas. :o) Gratuluju! Jsem na Tebe ovšem hodně zvědavý, jak moc se budeš v Brně šetřit. Snadno se může stát, že nakonec bude Tvá letošní podstovková sbírka větší než ta moje. :o)

Vl001 řekl(a)...

Jj, na svoji otužileckou kariéru jsem si vzpomněl, když mi byla od šestého kola zima. Asi jsem byl jediný otužilec na startu a nejspíš byla zima v 18 stupních jen mně:-)

Na svoji obhajobu mohu pouze uvést, že bylo pár běžců, kteří běželi v dlouhém. Pochybuji sice, že kvůli počasí, ale byli tam:-)

Aldaman řekl(a)...

Kdybych byl fit přijedu, ale zatím není kam spěchat, a výběh s Ječmínkem byl taky super.
Jo a můj osobák je 1:36:07, to jsem tenkrát doběhl v Olomouci 2s za rk :-). Jsem rád, že jsi až tak do cíle nesprintoval :-).

Exploser řekl(a)...

Blahopřeji také k rekordu. Nějak jsem tě při závodě vůbec nezaregistroval, takže jsem myslel, že jsi buď těsně za mnou nebo jsi vzdal. Všímal jsem si Jarka, Ivoše i Jiřiny, ale tebe ne. Jinak jsem spíš nevnímal nic kolem, jen bílou středovou čáru nebo vnitřní okraj tratě. Dost jsem se snažil a nebylo to špatné, 3. nejlepší čas (před týdnem v Pardubicích 2. - z 26).Pro nás amatéry ta trať není špatná, ještě jsme to schopni vytočit.V Praze slušnější čas nejsem schopen nikdy zaběhnout.Ale ty kdysi ideální Otrokovice stále nejsem schopen dostihnout. Zdeněk Smutný radí lepší boty, ale tomu u mě moc nevěřím.

Vl001 řekl(a)...

Taky jsem tě skoro neviděl:-) Přestože jsem neběžel hned za tebou, tak to stačilo na to, abychom se vzájemně skryli v otočkách. Lepší boty o něco pomůžou, sám můžu potvrdit. Tento závod jsem běžel zatím ve svých nejlehčích Asics Speedstar 2. Z mého pohledu ještě rozumný typ a byly ve výprodeji za dobrou cenu (pod 1000Kč, už existuje Speedstar 3). Možná by ti lepší boty na dobře zvoleném závodě opravdu pomohly o rozhodujících pár vteřin pod 1:30.

Anonymní řekl(a)...

Pěkný čas, gratuluji. Pořád máš značné rezervy.
Milan

Anonymní řekl(a)...

Blahopřeji k hezkému osobáku a stoupající formě po Blavě. Mimochodem, podle McMillan calculatoru (http://www.mcmillanrunning.com/cgi-bin/calculations.pl) tenhle čas odpovídá 3:22:49 na marathon. Tak to jsem zvědavý na Tvých podzimní 42.195 ;-)
milans

Vl001 řekl(a)...

Ten kalkulátor je velmi dobrý, ale já nejsem schopen běhat tolik a tak, abych se jím mohl řídit:-) Na maraton v uvedeném čase bych musel být na maratonské půlce pod 1:39 s normálními tepy (jako loni v Paříži:-)), což odpovídá čisté půlce v mém podání za cca 1:34:30. Leda bych tréninkem těmito čísly zamíchal:-) Bohužel to prostě zatím na maraton pod 3:23:19 nevidím:-(

Anonymní řekl(a)...

U mne (zdá se) mcmillan také přeceňuje vytrvalostní schopnosti, resp. mé rychlostní schopnosti nedosahují odpovídající úrovně vytrvalosti. Pokud vyjdu z času na 10km, pak k odpovídajícímu McMillan času na HM musím připočíst asi 2min. Takže předpokládám, že dále z HM času se můžu dostat k času na M s připočtením 5-8min.
milans