čtvrtek, ledna 31, 2008

Přírůstky do botníku

O botách jsem psal už tady a pak tady. Moje nejpoužívanější boty mají naběháno přes 800km, přece jen už bych měl pořídit další. Ale jaké? Pokud mám zhodnotit dosavadní botník, tak mohu rozšířit své loňské poznání takto:

Adidas Supernova Cushion - dobrá silniční bota, raději ji však nebrat ani do lehčího terénu. Není úplně tvarovaná na moji klenbu, což je patrné od cca 500 naběhaných kilometrů (náběh na tvorbu puchýřů na chodidle). Oceňuji však doteď funkční odpružení. Za rozumnou cenu bych do nich šel znovu.

Mizuno Wave Rider 10 - dobrá univerzální bota. Pamatuje Mnichovský maraton s problémy s chodidlem. Bohužel musím říci, že tyto problémy způsobuje právě tato bota. V přední části neposkytuje asi dostatečnou podporu nášlapu - vlnka je tvarovaná jinak než u Atlantisů. Tento problém se taky projevil až po odběhaných cca 500km. Vzít znovu?

Nike Skylon - příjemné lehoučké boty. Plánoval jsem je i na kratší závody, na půlmaratonu v Praze jsem však poznal, že delší vzdálenost než půlku v nich zatím nezvládnu, zejména v teple. Používám je na dráhu a vyjímečně na krátký závod mimo dráhu, tam odvádí výbornou službu. Na maraton si je vzít však netroufám. Naběháno v nich moc nemám, pokud v nich budu běhat jen úseky na dráze, vydrží mi ještě hodně dlouho:-).

Kdybych to měl nějak shrnout - jsem spokojen se "speciálními" botami - lehkými kroskami Adidas, i těžkými kroskami Asics Trabucco, Nike Skylon jsou fajn na dráhu a na krátký závod s pevným povrchem. Na běžné běhání (a maratony) mi zatím nejvíc sedly Mizuno Wave Atlantis 2 - prakticky nejlevnější boty, které jsem kdy koupil. I s Asics 1090 GEL jsem byl spokojen téměř bez výhrady. Naopak vyloženě nespokojen jsem byl s Mizuno Wave Creation 7. Za tu cenu nic nevydržely. Znamená to, že si mám kupovat spíš levnější boty bez velkých vychytávek a častěji je obměňovat? I vzhledem k tomu, že případné drobnější problémy se objevují od hranice cca 500km? Jo, podobný závěr jsem si interně udělal:-)

Na konci roku jsem zkoukl slevy na Eastbay.com a chystal se objednat Adidas Supernova Cushion, Asics 2110 a Mizuno Wave Rider 10. Všechny měly za dobrou cenu (60-70USD). Jenže ne všechny byly ve stejném čase v mé velikosti. Nakonec z objednávky prostě sešlo. A tak jsem obešel obchody a koupil:

New Balance 846. Doporučovaná bota na objemový trénink. Říkal jsem si, že bude dobré zkusit i tuto značku. První zkušenost po jednom delším běhu - docela fajn bota, dobře odpružená. Možná mi dost koriguje nášlap, to se líbí mým kolenům, méně už kotníku levé nohy. V mé velikosti 11US váží 346g. Mizuno Wave Venture - připomněly mi mé oblíbené Atlantisy a stály pár korun, tak jsem je prostě rovnou vzal. Měl jsem je včera na 16km běhu, při výběhu jsem je "cítil", při doběhu pohoda. V mé velikosti váží 355 g.

Mizuno Wave Rider 10 jsem koupil zejména díky jejich univerzálnosti - hodí se na běhy Vysočinou, kde není problém v nich odběhnout i kros a stejně dobře i na silnici. Jen ten problém z Mnichova s chodidlem - troufnu si je vzít na maraton? Abych je odlišil od loňských, mám jinou barvu:-)
Prostě se mi rozšířil botník a je v něm fůra bot. Co ale opravdu nevím - které si mám vzít na Pařížský maraton? Poradíte? Které byste vzali vy? :-)



17 komentářů:

d řekl(a)...

nazdar,
které boty na maraton v Paříži?
Při své lenosti jsem se dokonce podíval do termínovky, běží se 6.4., to je celkem krátce.
Jak radí guru Miloš a jeho podguruové na behej.com, botu je třeba "prošlápnout" a na maraton vzít osvědčený model. Spíše bych volil něco ze staré sbírky, nové přírůstky bych nechal na pozdější závody. Ale třeba jsou dva měsíce dostatečný čas.

osobně bych preferoval pohodlí, váhu a odpružení, tak pokud hlasuji z nabízeného výběru tak NB846, mám je, měkké a lehké, ale pro mě mají nízký nárt, trochu tlačí. To jsou dva bohy ze tří.
Mizuna Venture mi jsou podezřelé cenou a maxi akcemi v megaprodejnách. Na webu mizuna jsem je nenašel (špatně jsem hledal?). Kdo ví, co to je za botu. Tak jsem je nekoupil, nevěřím jim.
Mizina Rider se ti neosvědčily jak píšeš, tak bych to neriskoval. nepovedený trening zopakuješ v dalších dnech, ale nepovedený závod se nedá opakovat.

Ale jsem maratonsky panic, bez zkušeností. Tak to bez s rezervou.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Vl001,
mým favoritem jsou NB 846 :-) zatím nejlepší NB, v kterých jsem běhala. Taky obnovuju běhací park, už mi čekají na poště NB 826, tak jsem na ně zvědavá. Když já jsem straašně konzervativní a jiné než NB jsem ještě nezkusila.
Ať se Ti dobře běhá ve všech...

mapo

Anonymní řekl(a)...

Je to jasny ve skylonech mam 2 maratony pri IM a neni o cem uvazovat, tlumi dobre, jsou lehoucke, nepremyslel bych. V 846 mam od leta cca 500km, nejsou spatny, ale nemuzu si pomoct Skylony jsou lepsi.IM

Ječmínek Máselník řekl(a)...

dal jsem hlas NB 846. Běžel jsem v nich svůj zatím jediný maraton, protože plánovaná kayana se mi krátce před moraviamanem rozpadla. Neměl jsem z pohledu boty jediný problém a dnes už v nich mám nalítáno 1000km a pocity jsou pořád fajn.

Anonymní řekl(a)...

Jestli je rozběháš a budou dobrý, tak jdi do 846. K závěru, že je možná kupovat levnější boty a častěji je obměňovat jsem došel/docházím taky. Když pak člověku bota nesedne, není to taková tragédie. Advid

Anonymní řekl(a)...

Vzhledem k tomu kolik toho sportu dáváš by sis zasloužil jeden pár speciálek ( nebo alespoň polozávodních ) botek. S botou pod 200 g určitě bude čas min. o 5 minut lepší než s treningovými modely.
NNN

Vl001 řekl(a)...

Díky všem za názory, jsou inspirující.

Ještě k těm Mizuno WR10 - běžel jsem v nich postupně PIM, to měly naběháno cca 200km?, bez problémů, Malý svratecký maraton 32km (cca 400km, bez problémů), Mnichov (cca 550Km, docela velké problémy po 30km), Porubu (700km, chodidlo jsem cítil jen mírně). Problémy přičítám zhoršení vlastností boty v přední části, na rozdíl od ostatních Mizun zpevňující vlnka dělí botu jen na dvě části a ta vnější je po oběhání moc měkká. Jinak řečeno s poměrně novými botami si na maraton troufnu zase:-)

Abych pravdu řekl, vývoj hlasování jsem čekal vyrovnanější:-) Rychlíci logicky preferují Skylony, další superběžci se přiklání k NB. Tam jsem čekal i nějaké hlasy pro Mizuno:-) Docela by mne zajímalo, jaké boty by volili dva hlasy navrhující koupi úplně jiných bot - nějaké závodní speciálky? Nebo jen jiný typ bot na objemy? To už se asi nedozvím:-)

Anonymní řekl(a)...

Technická : ta tvoje váha NB 846 je skutečně vážená ? V katalogu je o 100 g více . (??)
NNN

Vl001 řekl(a)...

NNN - díky za upozornění, samozřejmě váhy mají být 346 a 355g, dvojka byla překlep:-)

Speciálky si určitě koupím, až narazím na nějaké rozumné. U řady z nich mám problém se šněrováním a s kdo ví čím ještě. Pravda, občas mám problém i s cenou, mně prostě stačí výprodejové:-) Nevím však, zda budou na maraton nebo jen na krátké závody. Skylony na 1/2PIM mi přišly ke konci jako příliš měkké v přední části a také provokovaly chodidlo podobným způsobem jako WR10 v Mnichově. Asi jsem fakt dost těžký nebo mám v chodidle nějakou zvláštnost. Nechce se mi nohy moc provokovat, zase tak dobře na tom s výkonností nejsem, abych musel řešit každou vteřinu:-)

Anonymní řekl(a)...

Subjektivně, lehké boty přetěžují kolena a kyčle, těžší(=350gr.) přetěžují vazy.
Pokud klouby momentálně neprotestují, hlasuji za lehké Skylony, Supernovy Cushion (nebo NB846) při strachu o kolena, který převáží ztrátu 4(?) minut na M.
Mizuno Venture bych nechal na "sedmičky".

Anonymní řekl(a)...

Patřím mezi ty co hlasovali pro jinou obuv. Pro mne jsou teď favority boty od Brooksu. Po prvni zkušenosti s Radiusy 6, které považuji za úžasnou botu, ve srovnání s také dobrými botami Mizuno WR-10, už nějaký čas pobíhám v Glycerinech 5 a lepší botu ve své kategirii jsem na noze neměl. Ale na druhou stranu tebou zmiňovaný běžecký park se zkušenostmi, které máš ti, dává dostatečý prostor pro výběr.
Téčko

PS: Nejsem prodejce ani distributor obuvy zn. Brooks. :-)

Anonymní řekl(a)...

Nehlasoval jsem,protože s vyjímkou NB 846 ostatní modely neznám.
V těch jsem vloni běžel ke spokojenosti všechny tři maratony, 6h, i hřeben NT. Před 6h jsem v nich naběhal tuším kolem 30km.
V týdnu jsi říkal, že Tě nevedou zcela ideálně. A protože jsi lehký a máš dobrý styl volil bych asi Skylony.
Technická: NB 946 velikosti 9-9,5 váží 295g. Rozdíl 4 minut na maraton kolem 3:30h mě připadá strašně moc, ale aspoň vím, proč se na mě předloni na PIMu dívali "tříhodinový taloši" v cíli jak na zjevení. měl jsem krosové NB 808 (váha lehce přes 400g).

Vl001 řekl(a)...

Brooksy jsem letos dvakrát zkoušel, líbily se mi, jen nebyly dost slevněné:-)

Milane, i ty doporučuješ Skylony?? Asi je vyzkouším na nějakém tréninkovém 30+ běhu. Uvidíme. Tvé technické poznámce však nerozumím, typ NB 946 neznám. Ještě jednou jsem boty převážil, NB 846 mají opravdu 346g. Zkontroloval jsem loňské Adidas Supernova Cushion, váha ukázala o gram míň než když byly nové, dnes 347g. Tak to váha je asi v pořádku:-) Nejlehčí běžecké boty doma jsou Terčiny - její krásné Adidasy váží 234g(vel US6).

Anonymní řekl(a)...

Vl001: překlep, samozřejmě to byly NB 846. V váhou je to malá záhada: moje ve velikosti US9 váží skutečně těsně pod 300g. Zkoušel jsem oba páry. Ostatní bězecké boty odpovídají svojí vahou katalogovým údajům.

Anonymní řekl(a)...

Tvé mnichovské problémy s chodidlem při Mizunech W.Rider 10 by mohly souviset s menší ohebností podrážky.
Nové WR10-ky výborně tlumí, ale v porovnání s mými současnými Adidas Supernova, Adidas Response, NB 825 a 941, jsou nejméně ohebné a do kopce mně nejvíce natahují a namáhají plantární fascie, šlachy na chodidle od prstů k patě.

Zkoušel jsi někdy ošahat NB 825 (826), 290gramů? Neoslní nápaditostí, ale existují i světle modré. Mně je doporučoval P.B. jako závodní pro neutrální nášlap místo speciálek. 3 minuty v M jsou tři minuty, to je jak o 700m kratší maraton.

Vl001 řekl(a)...

Na NB 826 jsem se díval, nebylo mé číslo. Nevzpomínám si však, zda PB neříkal, že jsou spíše pronační? Ale díky za námět, ještě prozkoumám.

Moje problémy nejsou dány velkou, ale malou tuhostí boty, resp. torzní tuhostí - vyšlapaný WR10 se snadno stočí z vnější strany nášlapu k vnitřní. U jiných Mizun to nejde, mají jinak vloženou "vlnku". Staré Atlantisy jsou vymlácené, stočit tak snadno však nejdou.

Anonymní řekl(a)...

Anti-pronační je většina NB, 826 a starší a levnější 825 ne. Nemají žádné vychytávky jako je tvrdší guma z vnitřní strany, jsou maximálně jednoduché. Skylony jsem nikdy nevlastnil, ale 825(6)se mi jeví k těmto nejblíže z nabídky NB.

Jako prodavač bych Ti nutil ještě Ády Supernova Light, závodky pro pato-běžce (=Formotion, pohyblivá pata), lehké (260?), nekroutivé, teď v imaginární slevě fuj oranžové, s jen velmi malým pronačním špalíčkem. Mně už trochu tahaly za plantar f., takže došlapují blíže k Mizuno WR10.