čtvrtek, srpna 06, 2009

DP Lipno - Dolní Vltavice 1.-2.8.2009

Víkend, jak je už letos tradicí, trávím na nějaké té přehradě, samozřejmě s Kristýnkou. Na řadě je tentokrát Lipno. V sobotu ráno uháníme do Dolní Vltavice, azurové nebe a příjemná teplota jsou snad předzvěstí toho, že loňský lipenský boj o život se nebude opakovat. Na místě se dozvídáme, že voda má 20 stupňů. Já mám v plánu trojku, přes teplé počasí si beru plaveckou kombinézu, všichni ze mě mají srandu, že se ve vodě uvařím. No to těžko:-). Po cestě se cítím docela unavený, ale po úspěšně doplavaném Hlučínu minulý týden věřím, že trojku dám úplně v pohodě. Nebýt závod na studeném Lipnu, třeba bych se hlásil i na pětku.
Taky jste si mysleli, že je Lipno díky rozloze a nadmořské výšce křišťálově čisté? Houby. Já měl pocit, že chvílemi cítím ve vodě i benzín...

Šup do vody a je tu start. Na to, že se dnes později plave i pětka je tu neobvykle moc plavců. Je to dáno závodem pro veřejnost na 1,5 (jedno kolo) a 3km (dvě kola). Jako obvykle nechávám všechny odplavat, dnes je to chyba. Musím se pak prodírat hradbou pomalejších prsařů. Prvních pár set metrů pohoda, nacházím si své místo, už mi nikdo nezavazí. A najednou - děs. Proplavávám kusem studeného proudu. Brrr. Nic pro mne, bývalého otužilce. Zatáčím do zátoky, trať je sympaticky vedená podél břehu. To je pro mne, slabého plavce, vždy příjemné. Jenže se opakují místa se studenou vodou. Ach jo. Obrátka až po 21 minutách. To je nějak pozdě, není trať špatně změřená? Odhaduji, že je změřená dobře. Ale na pětku. Okruh má zřejmě 1650m a poplave se později třikrát. Takže trojka tu má kolem 3,3km. No, co nadělám. Plavu dál, prochládám. Je tu další studený proud. Začínám se v něm třást. Ani po veplavání do teplejší vody třes nemizí. Přidává se obvyklá křeč chodidla. Dělá se mi zle. Bohužel, musím zase ven. Doplavávám kolo za 45 minut a zbytek vzdávám. Možná kdyby to byly 3km, zkusil bych to? Nejsem si jist. Je mi fakt zle. Sleduji prsaře, kteří v poklidu obracejí do druhého kola pár minut po mně. Nikomu není zima. Jen já se tu klepu. Přemýšlím, jestli třeba nejsem nemocný? Na Hlučíně jsem se nachladil, ale to už ve čtrtek pominulo. Sám si nějak nerozumím....

S přehledem mi uplavala i známá česká ultravytrvalkyně Pavlína Procházková, která se rozpomněla na plaveckou minulost a vyhrála ve své kategorii závod veřejnosti na 3 i 5km. Gratuluji! No a aby to nebylo až tak kladné, k plavání přinutila i své dvě dcery. Těm se na otevřené vodě líbilo tak napůl :-))



Start závodu na 5km



Srovnejte si styly nejlepších - Rosťa Vítek



Libor Smolka



Jan Štábl

Start pětky se posouvá, pořadatelé nerealisticky odhadovali doplavání trojky do hodiny:-) Ale už jde Kristýnka do vody, já se ujímám role fotografa. Houf plavců mizí za zatáčkou, čekáme na prvního. Na Rosťu Vítka. Čekáme dlouho. Plavecký metronom Rosťa nikde. Objevuje se až po půl hodině. Pořadatelé se zbláznili a bójku, která byla na více než 750m posunuli. O dost velký kus. Plavci mají plavat tři kola, to bude skoro devět kilometrů. No to si užijou:-) Jdu do auta pro gel, zkusím ho Kristýnce podat. Na břehu probíhá horečná diskuze, co s tím. Padá rozhodnutí plavat dvě kola. I to bude víc jak pětka. Dozví se o změně všichni plavci? Beru kajak a jdu to říci Kristýnce:-) Nacházím ji docela vzadu, unaveně se tu plácá. Zdá se, že díky posunutí startu chytá pěkný hlaďák. Gel však nechce, asi se chce vytrápit až na dno sil. Tak jo, nechávám ji plavat. Ke cti Kristýnce slouží, že i v takovémto stavu "pětku" doplavává. Čas 2:01:50 je však daleko nejhorší letošní výsledek, i se zohledněním faktu, že trať i po zkrácení na dvě kola měla přes 5km. Nic, jdeme na večeři a spát. Máme pokoj v pěkném a klidném penzionku, usínáme velmi brzy a velmi hluboce:-)

5km - mladší dorostenky

V neděli ráno jsem opět oba připraveni plavat. Já teda nemám oficiálně co plavat, nejkratší dnešní závod je pětka pro veřejnost a to je na mne moc:-) Jdu si zaplavat aspoň kilometr neoficiálně, oproti včerejšku to vypadá, že jsem v pohodě. Fakt si nerozumím.



Start závodu na 10km


Sluníčko pálí, teplota stoupá ke 30 stupňům, Kristýnka by měla desítku zvládnout bez problémů. A taky po startu nasazuje pěkně svižné tempo. Plavou se čtyři okruhy, zhruba ty včerejší "pětkové". První kolo necelých 52 minut. O hodně rychleji než včera na pětce. Ve druhém kole zkouším Kristýnku doprovázet, ale je příšerné vedro. Navíc Kiki plave ve dvojici s "mým" předsedou Michalem, tak jí jen dávám občerstvení a v zátoce se schovávám do stínu. Pohodový závod pro plavce, hrůza pro doprovod:-) Z ničeho nic se zvedá vítr. O pár vteřin později se na Lipně dělají vlny. Oproti Hlučínu dvojnásobné. Kristýnka okamžitě rezignuje na plavání s Michalem, mně už v kajaku není vedro. Druhé kolo za 55 minut. Mám docela potíž udržet kajak na vodě. Vítr sílí. Na rožku laguny u bojky se vlny sčítají, odhadem mají skoro metr. Projíždím je na kajaku, který v nich celý mizí jako v peřejích. Docela zábava. Kdybych nemusel doprovázet svoji plavkyni. To mi dělá dost problémy, vlny a vítr mne unáší, musím neustále vyrovnávat směr. Vím, že Kristýnka nebude chtít vzdát. Ale toto vypadá nad její síly. Nechápu, kde se ty vlny berou. Takové přece na rybníku nemůžou být! Třetí kolo Kiki dokončuje za 1:04. Počet občerstvovacích zastávek vzrůstá. Kristýnka je odhodlaná doplavat. Naštěstí se vlny mírně zmenšují, unavená Kristýnka doplavává po obrátkovou bójku a chce zase čaj. Není. Vypito. Teplá kola musí stačit. Proti vlnám je to hrůza. Kristýnka stále častěji zařazuje prsa a odpočívá. Rozhoduje se prsama plavat větší kus. Upozorňuji ji, že takto to nejde. Prsama plave moc pomalu, vlny ji unáší zpět, stojí na místě. Musí kraulem. Musí. Kus proti vlnám je nekonečný. I mně už od pádlování bolí ruce. Konečně otáčíme podél břehu. Ano, Kristýnka i dnes desítku doplave. Nakonec za 4:03:35. Zdaleka nejhorší čas, zdaleka nejlepší výkon. Kdo ty vlny neviděl, neuvěří. Já bych to v nich zabalil hned:-) Kiki jde rovnou z vody na stupně vítězů. Stejně jako včera jsou na startu jen dvě mladší dorostenky. Pořadatelé sehnali pár sponzorů, i nějaká ta cena v tašce je.

Závody proběhly bez problémů díky bedlivému dohledu POLICIE

Jedeme domů. V den, který v Brně všichni považují za nádherný letní, jsme zažili na Lipně neskutečné přírodní podmínky. Vlny horší než na moři, naštěstí za teplého počasí. Víte, už mám těch extrémů dost. Doufám, že další víkend bude úplně normální, fádní léto. Snad:-)

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Gratuluju Kristýnce. Dík za reportáž...držela jsem palce ultravytrvalkyni Pavli a jejím holkám :-)) a to se ani nepochlubila, že vyhrála, ještě žes to na ní prásknul.
mapo

Anonymní řekl(a)...

Rovněž gratuluji Kristýnce. Má odvahu, svaly ještě ne, ale určitě je skvělá. Byl to boj. A Vláďo, jsi úžasný spisovatel - fejetonista. Děkuji za článek i za videa.
Vlasta

Anakin řekl(a)...

Hezká reportáž. I mně se se zdá, že ty trasy jsou čím dál tím větší (v neděli jsem dosáhl absolutní osobní rekord v délce koupání). Ve Vltavicích jsem potřetí, ale takový závod, kdy se tepve během závodu z loďky instruují závodníci, kolik mají vlastně plavat kol, to byla taškařice, kterou jsem zažil poprvé.

Vl001 řekl(a)...

Mapo, výsledky jsou tady: http://www.zachranari.com/e_download.php?file=data/editor/93cs_1.pdf&original=Vltavice09V.pdf . Kupodivu podle nich je Pavli na 3km druhá, no ale to je vlastně jedno :-)

Anonymní řekl(a)...

Vláďo, byla jsem druhá i na 3 km, ale to vyhodnocovali i veteránské kategorie, takže ve stařenách to vyšlo na 1.místo.
Pavli

Ječmínek Máselník řekl(a)...

pěkně pěkně, k Tobě ani moc není co říct, ale Kristýnčina pětka a desítka jsou porce, před kterými je potřeba smeknout. Já to tímto činím.