pátek, února 13, 2009

VO2MAX

Nikdy jsem nebyl na žádném sportovním vyšetření. Stejně "trénuji" podle pocitů, tedy hlavně podle pocitu, aby to bylo příjemné odreagování a nebolelo to, tak k čemu nějaké prahy a tak? Jenže najednou Pavlis zmínil, že v Brně probíhá měření VO2max zdarma. Pro nějakou studii potřebují sportovce do 35 let. Hned jsem se ozval, že to je hrozná diskriminace:-) Pavlis zareagoval poměrně zákeřně a domluvil mi výjimku. No tak to jsem tam prostě musel. A musím říci, že to bylo velmi zajímavé. Test srovnává dvě metody určení VO2max - na běhátku a na ergometru. Každé měření se absolvuje jiný den. První jsem absolvoval běhátko. Zde je výsledek:

Uběhl jsem 2.820m (asi:-)), VO2max 52,9. Docela dobrá čísla:-) Ale tyto hodnoty mi nepřijdou ani tak zajímavé jako jiná zjištění:
- nikdy jsem na běhátku neběžel, považoval jsem to za hloupost, běží se však na něm velmi příjemně
- na závodech venku běhám s poměrně plochým průběhem tepovky, tady tep neustále roste. Prostě jsem byl líný zmáčknout si čudlík zpomalení a akceptoval tempo udávané pásem. Venku zpomaluji, jakmile je běh méně komfortní. Jsem prostě na sebe docela opatrný:-))
- tepové maximum 172 jsem na sportesteru neviděl od půlmaratonu v roce 2004. Mám docela velké rezervy.
- kdybych absolvoval test podruhé a nejlépe s lepší cirkulací vzduchu,troufám si říci, že uběhnu přes 3km! To mi přijde naprosto neuvěřitelné, protože to je tempo, kterým venku běhám tak osmistovky. Je to odporem vzduchu či odporem mého těla k intenzivní zátěži viz i tepovka?

A co ukázalo kolo? Trochu jsem se ho obával. Jak všichni víte, v zimě na kole nejezdím, pár minut doma na rotopedu je spíše zahřátí před protahováním, žádný vážný trénink. Test má tyto podmínky:
- kadence 55-65
- počáteční zátěž 50W
- každé dvě minuty se přidá 25W
- test končí, jakmile testovaný není schopen ušlapan potřebnou kadenci.

Před testem jsem se obával, zda vůbec dosáhnu hranice 300W. Skončit na 250W by byla pro triatlonistu ostuda, že? Nakonec to dopadlo docela dobře:

Tedy VO2max 50,8, max. 312W. To v únoru beru:-) Co k tomuto dodat?
- Tep na kole je logicky nižší než při běhu, ale tady je rozdíl až moc velký. Prostě je v tréninku málo kola:-)
- V sezoně bych jistě dal víc, bylo by to k 400W? Snad jo:-) Přestože se kolu moc nevěnuji. Potenciál na kole mám ale asi větší než v běhu. A už jen se slzou v oku můžu přemýšlet, kolik bych utočil v mládí? K 500W? To by bylo krásné číslo:-) Škoda, že jsem to nikdy nezkusil:-)

Co k tomu dodat? Myslím, že měření stálo za to, zřejmě se znovu zamyslím nad svým "tréninkem" a zkusím zařadit pár změn. Snad nebude tělo moc protestovat:-)

Každopádně díky Pavlovi za námět a domluvu a mladému panu doktorovi za to, že své zkoumání obrací směrem ke sportovcům. Jako jsem třeba já :-))

28 komentářů:

Ironjozef řekl(a)...

Tak vidíš, budeš sa trošku menej šetriť a IM novici nebudú mať v Otrokoviciach žiadnu šancu. Počiatočné parametre sú dobré, teraz trošku tréningu a čas bude okolo 11 hod.

Vl001 řekl(a)...

Taky si to myslím! Čas bude okolo 11 hod. Možná něco přes 11 hod. Třeba o pár bezvýznamných hodin víc:-)

zombice řekl(a)...

Tak presne se potvrdilo to o cem sme se parkrat s trenou bavili a to ze ses linej se pri behu poradne vykousat a behas jen na pohodu :P To sou porad nejaky vymluvy misto toho abys do toho poradne slapnul :)
A jinak, nepodcenoval bych zadnyho IM novice, v Otrokovicich to jde pod 11 i na poprve ;)

zombice řekl(a)...

Jo a zapomel jsem se zeptat: ten test na behatku byl taky zrychlovany? Resp. ta ubehnuta vzdalenost mi nic nerika, protoze 12 min to zajiste nebylo, to bys musel dat pres 3 km i ty, ne? :D

Vl001 řekl(a)...

Není novic jako novic:-) Snad si vyberu k provokování ty správné novice :P

Test na běhátku je opravdu běh na 12 minut, lze si libovolně měnit rychlost běhu. Já rozbíhal 14km/h(zbytečně málo), pak přidal na 14,4(furt málo), končil na 14,6. Na 15km/h bych si po větším skamarádění se s běhátkem opravdu troufnul. Víc ne a venku bych to asi nezaběhl. Nám starším rychlost opravdu chybí:-)

rk řekl(a)...

V úterý jsem objednán na totéž. Asi je těch mladších nedostatek :-)

Tvé výsledky se shodují s mými pocity, že nikdy nejedeš naplno. Samé rychlejší výlety. Dřímá v Tobě velký potenciál :-)
S těmi Watty to smíš dát na IM přes 11 max. o (půl)hodinu. Fakt si vážím vyjímečných a letmých okamžiků, kdy jsi zahlédl před cílem má záda, protože se to už nemusí opakovat, pokud využiješ své možnosti :-)

To hodnocení "Very good" a "Excellent" Ti závidím.
Moc jsem zvědav na srovnání, pokud mě nedorazí virus, který se začíná hlásit o své místo v mých buňkách.

zombice řekl(a)...

aha, tak to je zvlastni ze na tom behatku je to "jen" Cooper, cekal bych taky zvysujici se zatez.. To se nedivim zes nedal 3km, kdyz s tim pasem nemas zadnou zkusenost a neodhadnes rychlost, ja bych s tim ze zacatku taky asi bojoval, tyhle veci nejak bojkotuju taky :)

Anonymní řekl(a)...

Pás je prima. :D

Advid

Niktomuž řekl(a)...

To běhátko je divné. Když jsem kdysi dělal test, začínal jsem na 12 km/h a rychlost se pravidelně zvyšovala (mám dojem, že po půlminutách), dokud jsem se nevyšponoval k maximu a neodpadl.

Vl001 řekl(a)...

Radku, kdybys nekecal:-) Určitě budeš mít výsledky lepší. V běhu máš návod, kolik tam dáš a na kole jezdíš víc než já, tak to koukej roztočit:-)

2 NM - nevím, jestli by při zvyšující se zátěži byl přesnější výsledek. Půlminuta je docela málo, kdyby to mělo být víc, tělo by se rychle unavilo:-) Mně ten graf zátěže rovnoměrného Coopera přijde docela vypovídající:-) To je však samozřejmě jen velmi laický názor ovlivněný tím, že já mám v běhu rád rovnoměrné tempo.

forest řekl(a)...

NM: Žádné divné, prostě jiná metoda.

vl001: čoveče, sice jsi troska, ae začni s sebou něco dělat. 342W jsem měl v létě, když jsem seděl naposledy na kole v únoru, a po měsíci nicnedělání...

Anonymní řekl(a)...

VO2max skoro 53, tady neni o cem se bavit, mam bidnejch 58 a IM za 9:38h, takze chlapce, prestan bojkotovat trenink, pac to je tvuj problem :)

Anonymní řekl(a)...

Má zkušenost s běhátkem je taková, že při stejných tepech jsem schopen běžet tak o 1 až 1,5 km/hod rychleji. Kromě chybějícího odporu vzduchu je to prý hlavně dáno tím, že nohu, která jde dozadu, ten pás jakoby táhne, takže člověk nemusí na tento pohyb zapojit své svaly. Ondřej

Vl001 řekl(a)...

Tak jsem si našel, že v populaci 40-49 je hodnota VO2max 36-44. To pak 53 není tak moc, ne? I kdybych se zmáčkl a dostal ze sebe třeba 57:-)

Ondřeji, díky za poznámku. Běhátko asi zařadím častěji, když se na něm dá běhat tak rychle:-) Ale ještě mi nejdou do hlavy ty tepy. Vím, že přes 170 můžu ze sebe dostat, třeba ve finiši krátkého závodu. Ale ne delší dobu. A tady jsem si běžel na vysokých tepech poměrně dost minut a ještě jsem měl pocit, že to stále není naplno. Čím to je??

Foreste, máš pravdu. Já už jsem jen taková stárnoucí troska:-) A ty jsi fakt dobrej. Že dokážeš napsat, že jsi dosáhl bídných 342W ve věku, kdy testosteron stříká z těla i ušima:-) Zaber trochu:-) Jestli mi nedáš na Moraviamanu hodinu, platíš pivo? :-)

forest řekl(a)...

Zadum neporucim. Letos budu vynechavat streky a pujdu do rychlosti.

Anonymní řekl(a)...

Taky mam vlekly problem ze zady, v prosinci sem si 3 dny ani nemohl zavazat boty a natahnout ponozky. Zacal sem cvicit a je to lepsi. Cili pauza nic neresi Foreste, cvic, jinak to bude porad horsi. IM

rk řekl(a)...

Vláďo,
3,8W/kg by na pár minut stačilo i na IM špičku. Hele:
http://www.saris.com/athletes/PermaLink,guid,983fb23f-1a03-4315-b652-dc71e448b4cd.aspx

Pokud je v populaci 40-49 hodnota VO2max 36-44, pak 53 JE hodně.

Vl001 řekl(a)...

Radku, kolo přece není běh. Byly doby, kdy bych si troufl 300W točit hodinu. No, možná skoro celou:-)

Už se těším, jak budeš komentovat svých 365W:-)

dan67 řekl(a)...

Tak to máš za sebou. Čísla jsou užitečná pro trénink.

Já jsem prošel "jen" ergometrem v červenci, cyklotreninkově jsem měl najeto cca 150km.
VO2max 51,6
zátěž 40-382W

Takže až natrenuji na velký IM, tak bych tě měl porazit :-)

Vl001 řekl(a)...

Nechápu, co furt máte všichni s tím tréninkem:-) Navíc v tom našem věku:-)

milans řekl(a)...

K tematu vyznamu a precenovani VO2MAX je zajimavy komentar na: http://www.talk.dyestat.com/showthread.php?t=56752
Krome jineho je tam zmineno, ze existuje mnoho jinych prukaznejsich faktoru atleticke vykonnosti nez VO2MAX, napr. vyska, vaha, velikost chodidla, ...
Tim ale nechci rict, ze testovani nema zadny vyznam, jen ze se pak stejne pocitaji jen ty vysledky v cili zavodu ;-)
milans

Anonymní řekl(a)...

mě se povedlo ujet 820W a pak mi to zastavily ze je to max nastavená zátěž kola.

Vl001 řekl(a)...

820W? Tak to bych rád viděl:-) Já bych řekl, že ani ve 20 letech, kdy síla v nohách určitě byla bych se přes 500 nedostal.

Anonymní řekl(a)...

tak 16 a hraji závodně hokej takze ta sila v nohou tam je. jakmile jsem se na tom kole postavil slo to lehce

Vl001 řekl(a)...

Mládí vpřed:-) Ale stejně bych to rád viděl, když se na každé předchozí zátěži musí jet dvě minuty, to mi přijde skoro nereálné:-) Musím se podívat, jak takový test jezdí profíci. Možná by pro porovnání stačil Ironjozef:-)

vaclav.pelc řekl(a)...

A kolik, že Vám to je let, vy stařešinové?

Vl001 řekl(a)...

Mně 43:-)

Tombiker řekl(a)...

čus, tak vo2max na věk je vysoké,ale tf max až nezvykle nízko. W/kg taky dobrý. a ktomu příspěvku že někdo dal 820W že si stoupl-tak to nelze hodnotit,test se jede v sedě! s měčící maskou kyslíku v puse.
Kdyby si člověk mohl stoupnout tak vytočí watů daleko víc,a tf taky vytáhne ještě víš..
Např: vítěz Giro di italia - Ivan Baso -dal při testu na ergometru 500W a 7W/kg.